Generowanie leadów za pomocą chatbota

generowanie leadów chatbotem

Generowanie leadów to jeden z procesów, który może zostać zoptymalizowany za pomocą sztucznej inteligencji. Chatboty mogą wspierać pozyskiwanie wartościowych zapytań ofertowych i tym samym ułatwić działowi sprzedaży uzyskiwanie lepszych wyników. Jak przygotować się do takiego działania w przypadku firmy działającej B2B? A na co zwrócić uwagę, gdy użytkownikami sztucznej inteligencji konwersacyjnej są konsumenci?

Czym są leady i dlaczego dział sprzedaży potrzebuje ich wiele?

Lead sprzedażowy to podmiot, który jest zainteresowany zakupem produktu/usługi i udzielił zgody na kontakt z daną firmą. W tym kontekście leadem jest np. formalne zapytanie o ofertę złożone przez stronę internetową czy komunikator. Generowanie leadów to natomiast proces, w którym identyfikujemy takich potencjalnych klientów i zbieramy ich dane kontaktowe. Na odpowiednim etapie pozyskane leady trafiają do sprzedawców, których zadaniem jest prezentacja oferty, budowanie relacji, negocjacje a finalnie – podpisanie umowy z klientem. Oczywiście, nie każdy lead staje się klientem, dlatego z perspektywy każdej firmy ważne jest, aby pozyskiwać jak więcej wartościowych i prawidłowo zebranych „zapytań”.

Uwaga! Aby móc przetwarzać dane osobowe potrzebujesz na to jednoznacznej zgody. Zgoda powinna być dobrowolna, konkretna, świadoma i jednoznaczna, a zapytanie o zgodę sformułowane jasnym i prostym językiem.

Generowania leadów w kanałach online: zaangażuj wirtualnych asystentów

Coraz większe znaczenie w procesie pozyskiwania leadów zyskują kanały online. Strona internetowa czy komunikatory mediów społecznościowych to miejsca, do których trafiają klienci, gdy chcą zasięgnąć informacji o danej usłudze czy produkcie. Coraz częściej zamiast samodzielnego przeglądania strony użytkownicy mogą porozmawiać z wirtualnym asystentem, który odpowiada na kolejne pytania, prezentuje ofertę, doradza, jakie rozwiązania najlepiej pasują do potrzeb danego klienta, informuje o kosztach i planach cenowych. Im bardziej rozbudowana baza wiedzy zasila takie rozwiązanie, tym więcej szczegółowych informacji mogą uzyskać potencjalni klienci na etapie wstępnego researchu. A stąd już tylko krok to pozyskiwania wartościowych leadów.

Chatbot do pozyskiwania leadów w Platformie OCP

Sztuczna inteligencja konwersacyjna nie służy tylko odpowiadaniu na najczęściej zadawane pytania (FAQ). Ta podstawowa umiejętność botów jest punktem wyjścia, z którego można je rozwijać o kolejne funkcjonalności. W Omni-Chatbot możesz rozbudować chatbota FAQ m.in. poprzez dodawanie do niego sprawdzonych komponentów procesowych. Jednym z nich jest właśnie moduł generowania leadów. Dołączenie gotowego modułu jest bardzo proste i szybkie a sam proces pozyskiwania zgód został zaprojektowany tak, by był zgodny z obowiązującymi wytycznymi RODO.

Moduł generowania leadów sprzedażowych: jak to działa w praktyce?

Moduł pozyskiwania/generowania leadów można bez problemu dołączyć do każdego chatbota przygotowanego w ramach platformy Omni-Chatbot. Kluczowym elementem jest formularz, w którym:

  • użytkownik jest proszony o zgodę na przetwarzanie swoich danych;
  • użytkownik widzi dwa butony TAK i NIE, po wybraniu jednego z nich lub ręcznym wpisaniu odpowiedzi – system rozpoznaje reakcję i działa wg scenariusza właściwego dla danej ścieżki;
  • w przypadku odpowiedzi pozytywnej – formularz jest realizowany, w każdym kolejnym kroku zbierane są odpowiednie dane (imię, nazwisko, firma, mail, telefon), na koniec są one jeszcze raz wyświetlane, aby potwierdzić, że nie doszło do pomyłki;
  • pozyskane dane wysyłane są natychmiastowo na wskazane adresy e-mail w postaci alertu manadżerskiego;
  • w przypadku odpowiedzi negatywnej – użytkownik otrzymuje namiary na samodzielne wykonanie kontaktu;

generowanie leadów chatbotem

Podstawowe informacje, które trafiają do działu sprzedaży zawierają komplet danych od osób zainteresowanych usługą, ale alerty te mogą zostać rozszerzone także o informacje zebrane podczas rozmowy, np.:

  • wybraną usługę, która jest przedmiotem zainteresowania,
  • wskazane przez użytkownika parametry techniczne,
  • sposób świadczenia usługi czy preferowany plan cenowy.

Jeśli nie generowanie leadów – to co?

Kompletowanie zamówień, obsługa rezerwacji i umawianie wizyt

Generowanie leadów sprzedażowych jest szczególnie przydatne przy tych modelach biznesowych, gdzie dalszy kontakt przejmują sprzedawcy. To w dużej mierze firmy działające B2B, ale także np. branża ubezpieczeniowa, deweloperska. W niektórych sektorach rynku, szczególnie w przypadku sprzedaży B2C, zamiast generowania leadów, można od razu wspomóc proces zakupowy. Takie rozwiązanie często przyjmuje się w branżach usługowych np.:

– HORECA i travel (rezerwacja noclegu w hotelu, zamawianie dostawy posiłku),

– sklepy internetowe, apteki internetowe, edukacja i wydawnictwa (kompletowanie zamówienia na podstawie potrzeb klienta, wybór opcji dodatkowych, weryfikacja terminu dostawy);

– gabinety lekarskie, salony kosmetyczne i fryzjerskie (umawianie wizyt).

 

Podsumowując: jakie są korzyści z pozyskiwania zapytań ofertowych chatbotem?

Chatboty w Platformie Omni-Chatbot wspomagają pozyskiwanie leadów na kilka sposobów:

  • są do dyspozycji klientów 24/7,
  • angażują do rozmowy,
  • udzielają informacji o ofercie i produkcie, a więc także edukują klienta,
  • zbierają dane kontaktowe zgodnie z RODO,
  • przekazują zebrane informacje „pod odpowiedni adres” (zapis w CRM, alert – mail do handlowca),
  • alternatywnie: mogą też pomóc umówić spotkanie czy skompletować zamówienie,
  • wykonują rutynową pracę szybciej i taniej niż człowiek, konsultantom i sprzedawcom pozostawiać czas na lepszą obsługę klienta i negocjacje.

Na koniec: FAQ, czyli najczęściej zadawane pytania o moduł generowania leadów

generowanie leadów chatbotem

Zdjęcie Freepik.com

Czy moduł generowania leadów jest dodatkowo płatny?

Nie pobieramy dodatkowych opłat za uruchomienie modułu, jednak nie jest dostępny we wszystkich planach cenowych. Dostępność sprawdzisz w naszym cenniku:

Czy generowanie leadów może łączyć się z innymi modułami w ramach Paltformy OCP?

Tak, w ramach jednego chatota może funkcjonować nawet kilka gotowych modułów procesowych. Ich działanie nie tylko się nie wyklucza, ale mogą wzajemnie się uzupełniać.

Jak długo trwają prace konfiguracyjne, aby uruchomić pozyskiwanie leadów chatbotem?

Muduł generowania leadów jest już wstępnie skonfigurowany. Dopasowanie go do potrzeb danej organizacji nie powinno zająć więcej niż kilka dni roboczych.

Czy pozyskiwanie w ten sposób zapytań ofertowych jest zgodne ze standardami RODO?

Tak, zadbaliśmy o to, aby generowane zapytań za pomocą naszego modułu było zgodne z RODO.

Czy moduł można dostosować do swoich potrzeb np. zbierając mniej lub więcej informacji o potencjalnym kliencie?

Tak, istnieje możliwość edycji modułu.

Czy można pozyskiwać leady także voicebotem?

Tak, jest to możliwe. Generowanie leadów może odbywać się także w kanale telefonicznym np. poprzez voicebota na infolinii.

 

Chcesz szybko i skutecznie generować leady bez angażowania dodatkowych zasobów kadrowych? Szukasz skutecznego sposobu na podniesienie wyników Twojego działu sprzedaży?

Porozmawiajmy o tym!

Dorota Jóźwiak - OCP Sales Director, Stanusch Technolgies
tel: +48 606 970 340      e-mail: dorota.jozwiak@stanusch.com

Zapraszamy również na darmowe konsultacje online! Poznamy Twój biznes i doradzimy najlepsze rozwiązania!

FORMULARZ KONTAKTOWY

     

    Źródła:

    Obrazek wyróżniający: Freepick.com.  

     

     

     

    });